Kes Pembunuhan A. Kugan – Ketua Polis Negara Perlu Letak Jawatan

kugan

Selama ini telah banyak kita dengar bagaimana tahanan mati dalam lokap polis. Kadang-kadang punca kematian yang diberikan tidak masuk akal langsung. Lompat dari tingkap bilik soal siasat, rebah dan mati tanpa sebab dan macam-macam lagi.

Tak kurang juga kita dengar bagaimana pengakuan mereka yang dihadapkan di mahkamah mengatakan mereka telah disiksa untuk mendapatkan pengakuan.

Terbaru ialah kematian seorang pemuda bernama A. Kugan. Laporan bedah siasat mendapati beliau mati disebabkan air masuk dalam paru-paru. Hemmm……mungkin kat lokap polis tu ada swimming pool kot?

Kalau tak disebabkan keluarga dan orang ramai menyerbu masuk untuk melihat mayat Kugan di Hospital Serdang mungkin punca kematian beliau tak siapa yang tahu.

Cukup lah! Perkara ini tak sepatutnya berlaku. Sama ada individu-individu ini bersalah atau tidak adalah soal lain tetapi cara yang digunakan oleh polis bagi mendapatkan maklumat dan pengakuan dari suspek adalah tidak berperi kemanusiaan. Tak ubah macam tentera US yang menyiksa tahanan di Iraq dan tak ubah macam tentera Zionis yang menyiksa tahanan Palestin. Bagaimana sekiranya mereka ini memang tidak bersalah?

Selain dari polis-polis yang membunuh Kugan, orang yang sepatutnya lebih bertanggungjawab ialah Ketua Polis Negara sendiri. Beliau sepatutnya meletak jawatan serta merta.

Ini mengingatkan kembali satu peristiwa sewaktu remaja dahulu. Bagaimana seorang rakan saya di tangkap polis kerana disyaki mencuri basikal. Beliau menceritakan bagaimana polis menampar, menendang, menghantukkan kepalanya ke dinding dan tapak kakinya dipukul dengan getah paip. Bila beliau masih tidak mengaku akhirnya beliau diberikan tambang bas dan disuruh balik begitu saja. Selepas hari itu beliau menjadi pendiam dan menjadi gelabah bila saja ternampak uniform polis. Dan sememangnya bukan dia yang mencuri.

kugan photo

kugan photo

kugan photo

kugan photo

kugan photo

kugan photo

kugan photo

kugan photo

kugan video

Technorati Tags: ,

Label: ,

Tinggalkan komen